Făina - Un ghid tradițional pentru făinurile netradiționale

​​​​​​​

​​​​​​​

Pagină web realizată în program pentru crearea site-uri, WebWave.

Făina - Un ghid tradițional pentru făinurile netradiționale
25 ianuarie 2023

Făina în forma sa contemporană este legată din ce în ce mai mult de multe afecțiuni de sănătate. Din moment ce consumăm mult prea multă făină, de ce să nu încercăm alternative mai sănătoase și mai gustoase?

Făinurile comune de astăzi includ grâul, secara, orzul și ovăzul, cu grâul dominant. Dar nu este același grâu pe care l-au consumat cândva bunicile și străbunicile noastre. Astăzi, majoritatea făinii de pe piață este suprarafinată, fără aproape nimic în comun cu originea sa. Dacă cumpărăm făină albă măcinată fin, nu există efecte pozitive asupra sănătății noastre despre care să vorbim.

Să cunoaștem mai de aproape făina

Faina este macinata-sâmbure de cereale cu o pondere mai mică din componentele de tărâțe. În ceea ce privește zaharidele, pe primul loc se află amidonul (70 până la 80 la sută din masă), iar apoi proteinele, care, în combinație cu apa, produc ceea ce numim gluten. Conținutul de apă este de aproximativ 14,5 la sută (nu poate crește peste 15 la sută). Pe lângă conținutul menționat mai sus, făina conține, de asemenea, cantități mici de grăsime (1% până la 2%) și fibre (1% până la 2%), care alcătuiesc celuloza și alte polizaharide. Din punct de vedere nutrițional, cenușa minerală este, de asemenea, importantă cenușa minerală și reprezintă între 0,4 la sută și 1,8 la sută.Mai inchis sau intreg-făinurile măcinate au valoare nutritivă mai mare datorită conținutului mai mare de tărâțe. Acest lucru se datorează în primul rând calciului, fosforului, magneziului, potasiului, sulfului și, de asemenea, seleniului.Făina conține vitamine - în special vitamine din complexul B, care sunt solubile în apă: B1 (tiamină), B2 (riboflavină), B3 (niacină) și B6 (piridoxină).Dintre vitaminele liposolubile predomină vitamina E (tocoferoli). Mineralele includ calciu, fier și magneziu. În făina de grâu, colorantul natural este predominant din betacaroten (provitamina A), care îi conferă culoarea cremoasă; în făina de secară este clorofila care îi dă nuanța gri-verzuie. De asemenea, putem distinge făinurile după culoarea lor

Tipuri individuale de făinuri

Făina Albă De Grâu

Făina albă de grâu se obține prin măcinarea miezului fără germeni și tărâțe. Aici se află cea mai mare problemă - părțile reziduale conțin cei mai mulți nutrienți și acizi grași. Acesta este motivul pentru care făina albă nu are valoare nutritivă. Conținutul de fibre din produsele de patiserie albe (și produsele alimentare, inclusiv făina albă) este deosebit de scăzut. Făina albă, în comparație cu făina integrală, are mai puțin cu 60% din calciu, 76% din fier, 85% din magneziu, 78% din zinc, 77% din vitamina B1, 80% din vitamina B2 și 86% din vitamina E. Este în schimb favorită în bucătărie datorită conținutului său ridicat de gluten, datorită căruia se obține un aluat frumos.

Făina de secară

Făina de secară este una dintre făinurile integrale, iar din punct de vedere nutrițional, este un produs de foarte bună calitate. Cu toate acestea, conține doar o cantitate mică de gluten, deci nu este o favorită în bucătărie. Nu crește foarte mult la copt și, astfel, produsele din făină de secară sunt dense. Pentru a remedia acest lucru, de obicei se amestecă cu ea făina de grâu. Făina de secară are o cantitate mare de fibre, polizaharide și proteine. Miezul său conține substanțe benefice precum lignina, vitaminele B și E și minerale precum calciu, magneziu, fosfor, fluor și fier. Datorită compoziției sale, făina de secară are efecte benefice asupra sistemului imunitar, circulației și digestiei.

Făina de spelta

Persoanele care suferă de colesterol ridicat ar trebui să profite de ceea ce oferă făina de spelta. Nu conține colesterol și echilibrează bine nivelul de colesterol din corpul uman. Este făcută dintr-un tip de grâu nerafinat, care este rezistent și nu trebuie fertilizat sau tratat chimic. Substanțele sale valoroase includ vitamine din complexul B plus minerale precum magneziu, calciu, potasiu, zinc și mangan. Făina este foarte ușor de digerat și, astfel, este potrivită pentru cei mai tineri gurmanzi. Are o aromă de nucă și crește de minune în aluaturi dulci, de exemplu în produsele de patiserie cu fructe.

Făina de orz

Această făină aromată este folosită în special pentru coacerea produselor de patiserie dulci. Clătitele din orz , de exemplu, sunt de neegalat și nu necesită amestecare cu alte făinuri. Făina de orz este o sursă de proteine, grăsimi sănătoase, zaharide și fibre. De asemenea, este bogată în vitamine din complexul B. Conține cantități mari de minerale precum cupru, seleniu, fosfor, calciu și magneziu. De asemenea, conține fier și zinc. Făina de orz scade nivelul colesterolului, protejează împotriva izbucnirii inflamației în organism, și ajută la constipație - atât în prevenirea, cât și în tratarea acesteia.

Făina de ovăz

Făina de ovăz este potrivită în special pentru copiii mici și, de asemenea, pentruconvalescența sportivilor. Dintre toate cerealele, făina de ovăz are cel mai mare conținut de proteine și grăsimi sănătoase. Este bogată în vitaminele B1 și E. În ceea ce privește mineralele, conține magneziu, fier, zinc și fosfor. Făina de ovăz este cunoscută a fi bogată în fibre. Datorită conținutului de fibre, are o influență pozitivă asupra tractului digestiv și scade nivelul de zahăr și colesterol din sânge. Un alt avantaj este că nu trebuie să căutați departe pentru a o găsi - o puteți măcina singuri din fulgii de ovăz. Făina de ovăz poate fi amestecată cu făină de grâu și adaugă un gust grozav pâinii de casă.

Făina de orez

Făina de orez este o făină fără gluten, așa că celiacii o pot folosi fără teamă. Poate fi folosită și ca agent de îngroșare, mărind atât volumul cât și capacitățile de legare. Este potrivită și pentru prepararea deserturilor dulci, negătite. Mămicile cu bebeluși știu din magazine făina de orez instant, dar acest tip este potrivit doar pentru budinci, nu ca și ingredient brut pentru coacere. În ceea ce privește vitaminele, făina de orez conține vitaminele A și C, precum și vitaminele din complexul B. Este bogată în calciu, magneziu, potasiu, fier și mangan.

Făina de hrișcă

Făina de hrișcă este apreciată pentru că conține o substanță numită rutina. Acesta este considerat cel mai bun lucru pentru venele, vasele de sânge și inima cu probleme. De asemenea, este bogată în vitamine din complexul B și vitaminele C și E. Conține zinc, cupru, seleniu, fosfor, potasiu și magneziu. Este în mod natural fără gluten, deci este potrivită pentru diete speciale. Scade nivelul colesterolului din sânge. Făina de hrișcă poate fi folosită în prăjiturile de Crăciun sau ca aditiv potrivit în supe și sosuri.

Făina de porumb 

Făina de porumb este o copmonentă potrivită pentru o dietă fără gluten. Cu toate acestea, dezavantajul său este indicele glicemic destul de ridicat. Produsele din făină de porumb nu umflă corpul mult timp: astfel, sunt favorite, mai ales în Mexic, unde se folosesc la coacerea rondelor plate numite tortilla. În Austria, făina de porumb este folosită pentru a face găluște, precum și mămăliga în Italia. Mâncarea națională a României,  mămăliga, este făcută din făină de porumb. Făina de porumb este folosită și pentru îngroșarea alimentelor. Conține vitaminele A, C și E, precum și vitamine din complexul B. Conține cantități mari de calciu, fier, magneziu, fosfor și potasiu.

Făina de lupin

Se poate spune că această făină este cea mai interesantă. Este un aromatizant pentru brutari, iar ca emulgator, poate înlocui parțial gălbenușurile de ou. Făina este măcinată din lupin, considerată cultura secolului datorită faptului că crește rapid, este rezistentă și are recolte mari. Lupinii sunt foarte bogati in proteine, conținând aproximativ 37% proteine, comparabil cu soia. Cu toate acestea, spre deosebire de soia, lupinul conține doar 10% grăsime și are un conținut ridicat de fibre. Este în mod natural fără gluten.

Făina de amarant

Făina de amarant este potrivită în special pentru coacere și este de obicei adăugată la pâine și prăjituri. Conține proteine sănătoase, cu aminoacizi esențiali, făcându-l o sursă de energie de înaltă calitate. De asemenea, conține zaharuri complexe, grăsimi și o cantitate relativ mare de acizi grași nesaturați. Făina de amarant nu conține gluten.

Făina de soia

Făina de soia este o sursă excelentă de proteine și vitamine, în special vitamine din complexul B. În ceea ce privește mineralele, conține calciu și magneziu. Făina de soia nu conține gluten. Conține lecitină de soia, care funcționează ca un emulgator la fel ca lecitina găsită în ouă. Adăugarea de 3% până la 5% făină de soia la produsele de copt înlocuiți ouăle și creșteți semnificativ durata de valabilitate a acestora. Făina de soia poate fi folosită și ca agent de îngroșare în sosuri. Este favorită în bucătăria vegetariană.

Făina de mei

Făina de mei este făcută din mei decorticat măcinat. Este sănătoasă și fără gluten, plină de vitamine din complexul B și de minerale (magneziu, azot, fosfor, fier, cupru şi zinc). Este, de asemenea, bogată în fibre. Este grozavă în prăjituri și în orice fel de produse de patiserie dulci. Face clătite grozave și produse de copt fără gluten. Meiul este potrivit pentru cei cu probleme cu stomacul. Făina este ușoară și nu încarcă tractul digestiv.

Făina de năut

Făină de năut - cunoscută și sub denumirea de făină gram, făină de fasole garbanzo sau besan — are o structură similară cu făina albă obișnuită. Este populară în multe țări, în special în Asia și Orientul Mijlociu. De exemplu, este considerată un ingredient specific în bucătăriile din India, Pakistan, Nepal și Bangladesh. Diferă doar prin culoarea sa, care este galben deschis. Este favorită în  special atunci când este folosită cu umpluturi de legume. Poate fi folosit și pentru deserturi dulci sau pentru a îngroșa mâncărurile. Această făină are o aromă de nucă. În bucătăria vegană, făina de năut amestecată cu apă este folosită ca înlocuitor de ouă. Conține multe minerale valoroase, în special fier, potasiu, magneziu, calciu și zinc.

Alte făinuri alternative

Făina de tapioca

Făina de tapioca este fină, aproape albă, făcută din rădăcini de tapioca.

Faina de Quinoa

Quinoa a fost cultivată încă de pe vremea vechilor incași. Ca pseudocereală, a fost folosită în alimente tradiționale din America Centrală și de Sud de mai bine de 5.000 de ani. Este o sursă de proteine foarte bună.

Făina de leguminoase

Familia leguminoaselor include arahide, linte, mazăre, soia, fasole și altele. Ele pot fi măcinate în făină și combinate cu diverse alte ingrediente.

Făină de cartofi

Făina de cartofi este o făină densă, cu o aromă puternică de cartofi.

Făina de arrowroot

Făina de arrowroot este folosită ca agent de îngroșare. Este inodoră și fără aromă. În gătit, această făină măcinată fin devine transparentă, așa că poate fi folosită pentru a înlocui amidonul de porumb.

Făina de castane sau de ghinde

Ambele făinuri au proprietăți slabe de legare.

 

 

Sursa : My Herbs issue 3

Articole din această categorie

30 ianuarie 2024
15 noiembrie 2023